Jag tillhör den lilla skaran fiskare som transporterar min kajak på släp.
Om jag ska vara ärlig så kommer nog andelen utövare som kör kajakerna på släp eller trailer att öka misstänker jag. Dels pga. att vikten på kajakerna går ständigt uppåt samt att ju fler som förstår hur smidigt det är att transportera och förvara kajakerna på släp eller dylikt så kommer fler att välja det alternativet.
Att transportera på släp.
Det var några år sedan som jag blev så otroligt less på att lyfta upp och ner kajaker på biltak så jag började köra kajaken på mitt släp istället. Då vi bor i radhus och har garage så är det absolut det smidigaste sättet att transportera och även förvara kajaken.
Dom fördelar som jag ser det är dels att jag aldrig behöver lyfta kajaken över midjehöjd. Sen behöver jag inte ta bort säte, paddel, håv och såna saker utan det spänner jag fast på enklaste sätt i kajaken bara. Nu finns det väl många som kör kajaken på taket som inte behöver ta bort säte och sånt men med tanke på hur tunga kajakerna börjar bli så är det nog en stor majoritet som strippar kajakerna ganska rena innan man lastar upp dom på biltaken.
En annan fördel är själva förvaringen. För när jag kommit hem efter ett pass så rullar jag in släpet i garaget, släpper på spännbanden och öppnar upp kajakens förvaringsluckor. Sen när det är dags att åka igen så spänner jag åt banden. stänger luckorna och kopplar släpet på bilen och åker. Det här gör att det krävs minimal hantering av kajaken före och efter fiskepassen. Verkligen supersmidigt!
Att lasta på tak.
Men ibland så blir det av olika anledningar så att kajaken måste transporteras på taket.
Den metoden jag trivts bäst med är att lägga en handduk eller liknande på taket över bagageluckan och sen lyfta upp fören på kajaken. Sen går jag runt för att lyfta aktern och skjuta upp kajaken på takräcket.
Jag har provat olika ställningar och hjälpmedel i hopp om att det ska underlätta lastingen men jag har alltid kommit tillbaka till "skjuta upp kajaken"-metoden.
Någon vagga eller kajakhållare använder jag inte utan jag lägger mellan några bitar rörisolering över takräcket bara, och det funkar bra.
Även när jag transporterar kajaken på släpet så låter jag den ligga rakt på släpet förutom ibland när jag lägger ett liggunderlag under mest bara för att få lite mer friktion under.
Att spänna.
Jag vill påstå att många surrar sina kajaker alldeles för hårt, vilket gör att skrovet förr eller senare kommer att ta skada.
För min del så använder jag mest spännremmar. Att tänka på om man använder spännband är att inte spänna för hårt, för det är med dessa man skadar skrovet om man inte är försiktig.
Sen kan man ta den delen av bandet som blir över och göra en knop ovanför spännet efter man har spänt. På det sättet så säkrar man upp ifall spännaren skulle gå sönder.
Kajakvagnar:
Det finns idag ett flertalet olika modeller av kajakvagnar. För att nämna några så har vi Railblaza C-tug som är populär. Framför allt för att kajaken ligger hyfsat på den samt att den enkelt kan monteras isär och packas i kajaken.
https://www.railblaza.com/c-tug/
Sen har Boonedox en variant av stödhjul som monteras fast på kajaken. Hjulen går att ta bort men fästet är mer eller mindre permanent. Denna modell upplever jag är populär hos dom som har lite tyngre kajaker.
https://boonedoxusa.com/collections/landing-gear
Wilderness System har också en vagn som man kan justera bredden på för att passa alla skrov samt att den är lite högre än de flesta andra.
https://www.wildernesssystems.com/us/products/heavy-duty-kayak-kart-no-flat-wheels
För min del så använder jag en modell som heter Unifiber Beach Cart som är i stort sett identisk med C-tug fast den är 700-800 kr billigare.
https://www.surfspot.se/unifiber-beach-cart-vagn.html
När vagnen inte duger.
Ifall du är en fiskare som alltid sjösätter på båtrampar eller att du sällan behöver dra kajaken speciellt långt så funkar nästa vilken vagn som helst.
Men ifall du måste ta kajaken genom lite terräng ( och med terräng så menar jag allt som inte är plan, rak och fin hårdgjord yta) så finns det tyvärr ingen riktigt bra vagn. I det fallet är alla antingen mindre dåliga eller värdelösa. Så i de fallen så drar jag kajaken över marken utan vagn bara och det fuknar riktigt bra. Ett ordentligt snöre i fören bara sen är det bara att dra.
Dock behöver man ju inte dra den efter grusvägar och över sprängsten utan man kan dra den efter diket eller över blåbärssnåret istället.
Sen är det inte alla kajaker som kanske är lämpliga att ta genom skog och mark heller. Väger kajaken +40kg så kanske man ska hålla sig till båtramparna.
Avslutning.
Våra kajaker tenderar att bli tyngre och större. Därför tror jag att vi kommer få se fler som transporterar kajaken efter bilen istället för på bilen i framtiden.
Det hade varit kul ifall någon tillverkare hade tittat över på den Amerikanska marknaden och introducerat någon form av kajaktrailer på våran Svenska marknad.
Sen finns det mycket att utveckla när vi pratar om våra vagnar. Dom som är på bäst väg just nu tycker jag är Wilderness System. Jag hoppas verkligen fler märken fortsätter utveckla sina vagnar och inte nöjer sig med det som finns.
////S.Wah
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar