18 januari 2021

Motordrivet

 Motoriserat av olika slag.

För ett antal år sedan så monterade jag en elmotor på min dåvarande kajak.

Syftet var egentligen att skapa lite uthållighet när jag trollade i strömmande vatten.

Motorn monterade jag på ett motorfäste i som sattes i spöhållarna som gjorde att motorn hänge ut på min vänstra sida. Motorn drevs sedan av ett vanligt fritidsbatteri. Hela konstruktionen blev kanske inte som jag hoppades så ganska snart så skrotades det konceptet. Framför allt så blev kajaken jäkligt snedbelastad och tung samt att det blev alldeles för mycket monterande och riggande innan man kom sig ut.


Här i Sverige så är fortfarande pedaldrivna system det mest populära framdrivningssystemen, men tittar man över Atlanten så växer marknaden av motoriserade lösningar i ett rasande tempo.

Många stora tournament- fiskare och Pro-staff medlemmar är väldigt snabba på att montera olika slag av motorer på sina kajaker även om dom har pedaldrivna system. Allt för att snabbare kunna förflytta sig på vattnet till minimal ansträngning.

Även DIY-lösningar frodas fritt på sociala medier och har man tid över så kan man ägna många timmar åt att hitta innovativ och kreativ inspiration.

Motorisering av kajaker har funnits länge, ex har Wildernesssystem sedan flera år haft en Torqeedo motor som man sätter ersätter deras Flexpod med. Smidig lösning med batteri, motor i ett stycke.



Helix MD™ Motor Drive

Galaxy Kayaks har sedan något år, en elmotor på sin Wahoo som monteras på liknande sätt som Wilderness.

Old Town har även dom, via samarbete med Minn Kota, en elmotor till sina Predator och Sportsman-serier, som även här monteras likt ovanstående.

Sen har vi Nucanoe som inte har en specifik elmotor men dom har länge haft olika lösningar för både för och aktermontering av både frontmonterade elmotorer och vanliga förbränningsmotorer.


Det som däremot kommer mer och mer som inte fanns förr är att fler och fler kajaker förbereds med möjligheter att eftermontera motorer. Exempelvis så kan man på det flesta av dagens kajaker utan problem montera en Torqeedo ultralight 403 kayak motor. Och anledningen till varför det går nu och inte förr är för att majoriteten av de kajakerna som kommer ut idag är försedda med rodermöjligheter, vilket tidigare inte var alltför vanligt.


torqeedo ultralight 403

Sen dyker det upp fler och fler kajakmodeller som är byggda för att just användas tillsammans med en elmotor. Ascend 133X är en av dom. Den är förberedd med uttag för elektronik samt en för som är enkom byggd för att passa med en frontmonterad elmotor av den typen man sätter på båtar.

Ascend 133X

Även Pelican har med sin Catch PWR 100, en tydlig utformning där någon typ av motor är det tänkta framdrivningssättet. Denna kajak är likt Jonny Boat BASS 100 en kajak som kanske mer befinner sig i gränslandet mellan båt och kajak.

Jag nämnde Old Town tidigare och under fjolåret släppte dom en en modell som heter Old Town Sportsman AutoPilot, och här har man gjort en kortare frontmonterad elmotor från Minn Kota som istället monterats i mitten av kajaken, ungefär där trampsystemen brukar vara placerade. Det man får här är alla fördelar en frontmonterad elmotor brukar ge med Spot-lock teknologi samt fjärrkontrollsmanövrering.

Det sista inom motorisering av kajaker kommer från Bixpy. Bixpy är en liten jetdriven motor som kan monteras bak på rodret. Enligt utsago så ska den vara väldigt energieffektiv och kraftfull.

Vibe Kayaks har på sin ShearWater 125 förberett så att Bixpyn kan monteras både direkt på rodret men även så den går att montera i utrymmet där trampsystemen ska sitta.

Tyvärr så kostar motorer och batterier ganska mycket. Förut så var ex batterier ganska billiga men dom var tunga och hade ganska dålig prestanda, Nu är prestandan bättre och vikten betydligt lägre men då kostar dom därefter istället.

Även om det inte direkt tilltalar mig längre att driva min kajak med hjälp av en motor så uppskattar jag verkligen innovationerna och dom framtidslösningar det medför. Exempelvis så blir det mer och mer regel istället för undantag att nya modeller kommer med färdiga lösningar för ekolodsmontering. Allt från särskilda platser där givaren ska monteras och förberedda utrymmen att dra kablage igenom.Det kommer säker att komma mer krav på vattentäta utrymmen för batteriförvaring samt fördraget kablage i skrovet.

Jag ser också framför mig att man ser över problematiken med de dåliga kajakvagnarna som finns idag, då de motordrivna kajakerna väger betydligt mer, och dagens vagnar knappt mäktar med att transportera tunga fullriggade kajaker.

Eftersom dom stora tournament- tävlingarna i USA ibland tillåter motor och ibland inte så får vi inte se det som otroligt att det kommer dyka upp fler modulära lösningar på motorisering för att enkelt kunna byta mellan paddel, tramp eller motor.

För egen del så är nog ändå paddel förstahandsvalet...

///S


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar